Frisör, barberare och nagelsalonger

Svenskar lägger mycket tid på skönhet och har blivit allt mer kräsna när det gäller nivån på service. När någon vill fixa sitt hår eller naglar förväntar de sig att snabbt och smidigt kunna boka en tid, utan några onödiga väntetider. Telefonbokningar och drop-in har mer och mer blivit ersatta av bokningar på internet och via appar, inte minst för att det har blivit så snabbt och enkelt tack vare bokningssystemen.

 

En god idé för systemet är att ha någon form av kalenderfunktion så att det snabbt och tydligt går att se lediga tider och boka en tid som passar. Den typen av funktionalitet kan också ha fördelar internt när verksamheten planerar, alternativt behöver fylla någon lucka i händelse av sjukdom eller annan frånvaro.

 

Det finns också väldigt många olika tjänster och alla frisörer, barberare och nagelsalonger kommer inte ha samma uppsättning av tjänster. För kunden som bokar bör det finnas tydlig information om de tjänster som erbjuds och om de har specialister på en viss skönhetsbehandling. Sådant är ofta väldigt intressant för kunder som är ute efter en lite mer ovanlig behandling. Till exempel kan det finnas någon form av funktion som presenterar personalen som arbetar där och vad de har för utbildning/specialområde.

 

Ett vanligt problem är att kunder som bokat glömmer bort sin tid och inte dyker upp. Därför är det bra om bokningssystemet har en enkel funktion för påminnelser. En vanlig lösning är att det sker automatiskt via SMS och då brukar det förekomma en mindre kostnad, men samtidigt är den ganska obetydlig i jämförelse med den kostnad som uppstår om kunder inte kommer och utför sin skönhetsbehandling. Just för den här typen av tjänster är det ovanligt att betala i förskott.

 

  • Funktion för att påminna kunder om bokningar
  • Information om vilka tjänster som erbjuds
  • Funktion för kundpåminnelser

Exempel på bokningssystem:

Wavy Business - bokningssystem och iZettle kassa för salongen